Depression är nog något som drabbar oss alla nån gång i livet. Vissa kommer ur depressionen snabbt, medan andra har lite svårare att hitta vägen tillbaka. Vår kost är en faktor som kan göra att vi snabbare kommer ur depressionen och även kommer göra det lättare att hålla sig borta från att trilla ner igen.

Det bästa tipset är att äta mer fisk. Väldigt mycket bevis visar att omega-3 fettsyror (finns i fet fisk så som lax, sardiner, tonfisk och sill) kan hjälpa till att lugna ner depressiva symptom. En 9 månaders studie om manodepressiv sjukdom stoppades efter bara 4 månader eftersom omega-3 var så effektivt med att utjämna humör. En annan studie visade att genom att äta fisk två eller tre gånger i veckan så minskar risken att hamna i en depression eller försök till självmord.

Oroar du dig för kvicksilver? Fet fisk har en relativt hög halt i denna metall, som är kopplad till fosterskador och utvecklingsproblem hos barn vars mödrar exponerats till kvicksilver under graviditeten. Håll dig till lax, räkor, sommarflundra, kattfisk, havsgös och kolja som alla innehåller omega-3 men har låga halter av kvicksilver. Även barn och gravida kvinnor kan äta upp till 340 gram av dessa i veckan.

Äter du inte fisk? Prata då med din doktor om att ta kosttillskott med fiskolja i!

 

fisk

Bildkälla: ecorazzi.com