Blog

NO PAIN NO GAIN

Hide Content
Comments Off on 3 sätt att träningsmotivera dig själv comments

3 sätt att träningsmotivera dig själv

November 21st, 2015 at 9:40 am   Posted by admin in Uncategorized


Planerar du att börja gå till gymmet oftare? Vi är många som vill börja röra mer på oss, men har svårt för att hitta motivationen för att faktiskt fortsätta göra det. Vi har nog alla ”börjat träna” och bara gått dit den första veckan … Vissa påstår att du behöver ”vilja det tillräckligt mycket” eller träna i 21 dagar i rad innan det blir en riktig rutin. Men hur gör man då när det är kallt ute och du mycket hellre vill stanna inne och sova en extra timme istället för att gå ut på en löptur? Som tur är så finns det studier som visar hur du kan knäcka nöten med hur du äntligen kan få motivationen till att faktiskt fortsätta träna!

 

Här är de 3 bästa strategierna:

 

  1. Ge dig själv en belöning

Vissa människor kanske blir motiverade av vaga mål så som ”bättre hälsa” eller ”viktkontroll”. Men om det inte är något för dig så föreslår vi att göra träningen påtaglig, så som att bjuda dig själv på en smoothie eller ett avsnitt av Game of Thrones efteråt. Gör det till en ”vana-loop” där du triggar beteendet (sätt dina löparskor bredvid din väska), rutinen (klara dig igenom hela träningspasset) och sedan belöningen. Det kan göra att din hjärna kommer koppla beteendet till något bra – belöningen – och därav känna att beteendet är värt det och det ökar chanserna till att rutinen blir en vana. Med tiden så blir motivationen egentlig, då hjärnan börjar associera svett och smärta med vågen av endorfiner – de ”feel good” kemikalierna som utlöses i hjärnan och får oss att få den känslan av att vi är så jävla bra efter ett pass på gymmet. När du väl har tränat din hjärna till att känna igen att själva träningen är en belöning i sig själv, så kommer du inte ens att vilja ha den andra belöningen.

 

  1. Skriv ett engagemang kontrakt

Vi kan lova oss själva saker hela dagen, men studier visar att det är större chans att vi faktiskt fullföljer våra löften om vi gör dem framför våra vänner. Du kan till och med skriva under ett kontrakt där du lovar att ge din kompis 50 kr varje gång du skippar ett träningspass. Ju mer du skippar, desto mer får du betala och det kommer även kännas väldigt pinsamt inför din kompis varje gång du gör det. Andra studier visar även att ju längre kontrakt du skriver, desto större chans är det att du fortsätter att träna i längden än om du skulle skriva ett kort kontrakt.

 

  1. Få betalt

Kämpar du fortfarande? Det kanske då är dags att vända sig till kontanter. För ja, pengar tilltalar alla! Studier visar att människor som fick ca 1000 kr betalt varje gång de gick till gymmet, dubblade deras närvaro. De behövde helt enkelt bara betala människor för att gå dit och det fick dem att gå dit mycket oftare. Men faktum är att vem ska ge dig dem pengarna förutom dig själv och kanske en riktigt jävla generös utomstående person (*host* sugardaddy *host*)? Men det finns faktiskt en app som heter Pact, som är en app där användare bokstavligen betalar dig för att du ska hålla dig till ditt schema. Om du missar ditt pass så får du betala böter via ditt kreditkort eller PayPal konto. När du har nått ditt mål så får du betalt via dig själv och andra som har brutit pakten.

Det spelar ingen roll hur du når dit, du vet att du har lyckats när du kommer till den dagen då du inte kan föreställa dig att skippa din träningssession. Du kan kalla det ett beroende, ett nöje eller en tillflykt. Men det viktigaste är att du gör det regelbundet och att du gör det för din egen skull!

 

reward

Comments Off on 3 sätt att träningsmotivera dig själv